سعید رزانسری سعید رزانسری .

سعید رزانسری

تعمیر برد جاروبرقی

تعمیر برد جاروبرقی

تعمیر برد جاروبرقی یکی از مهمترین کار‌هایی است که حتما باید به دست یک تعمیرکار کاربلد انجام گیرد. نشانه‌‌های مختلفی می‌تواند یک تعمیرکار را وادار به بازدید از برد و اطمینان از سلامت آن کند. به عنوان مثال اگر دستگاه پس از چند دقیقه به صورت ناگهانی خاموش شود، صدای موتور و مقدار مکش آن در هنگام کار تغییر کند و یا پس از خاموش شدن مجدد روشن نشود، ممکن است که ایراد اصلی در برد جاروبرقی باشد و شما را به تعمیر جاروبرقی فراخواند. در این صفحه از خدمات آنلاین استاده می‌خواهیم درباره تعمیر برد جاروبرقی و عیب یابی کامل برد آن صحبت کنیم.

آموزش عیب یابی کامل خرابی برد جاروبرقی

نخستین مرحله در تعمیر برد جاروبرقی عیب یابی است. عوامل مختلفی می‌توانند منجر به خرابی برد جاروبرقی شوند. به عنوان مثال تغییر نکردن سرعت یا مکش جاروبرقی، روشن نشدن با وجود اتصال برق و سالم بودن سیم‌ها، داغ شدن زیاد موتور و ضعیف شدن مکش جاروبرقی از نشانه‌های اصلی خراب شدن برد جاروبرقی هستند.

باید بدانید که برد جاروبرقی دارای قسمت‌های مختلفی است که خراب شدن هر یک از آن‌ها می‌تواند یکی از نشانه‌های بالا را به وجود آورد.

به عنوان مثال در هنگام ثابت ماندن سرعت جاروبرقی، امکان دارد ایراد از مقاومت‌های محدودکننده یا ولتاژ ورودی به برد باشد. همچنین ایراد در پتانسیومتر، خازن‌ها و ترایاک‌ها می‌تواند باعث روش نشدن بدون دلیل جاروبرقی باشد. علاوه بر این قطع ارتباط میان مدارها بر روی برد نیز می‌تواند یکی از عوامل اصلی در کار نکردن موتور جاروبرقی باشد. اگر موتور خیلی داغ می‌شود، باید صفحه انتقال حرارت و خنک کنندگی ترایاک را چک کنید.

ایراد در مکش جاروبرقی نیز امکان دارد در پتانسیومتر نهفته باشد. خرابی این قطعه می‌تواند پایین آمدن مکش جاروبرقی را به دنبال داشته باشد. برعکس، اگر مکش زیاد است و نمی‌توانید آن را کم کنید، امکان دارد دیود خراب شده باشد. دایاک نیز یک قطعه تاثیرگذار در سروسامان قدرت مکش جاروبرقی است. بنابراین سوختگی یا خرابی دایاک نیز می‌تواند یکی از عوامل بروز خرابی بالا باشد که میتواند مرتبط به برد جاروبرقی باشد.

در برخی مواقع ممکن است در هنگام زدن کلیدهای جاروبرقی جرقه تولید شود یا اینکه کلیدها به درستی کار نکنند. این جرقه معمولا به دلیل جابجایی تیغه‌های کلکتور به وجود می‌آید. به همین دلیل در چنین مواردی باید سلامت خازن‌های پارازیت گیر را بررسی کنید. همچنین در مواردی که ولتاژ برق ورودی بیش از مقدار لازم است، باید از سلامت مقاومت ثابت که وظیفه تنظیم ولتاژ و جریان ورودی را در برد جاروبرقی دارد، مطمئن شوید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 3
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۷:۵۰ توسط:سعید رزانسری موضوع: نظرات (0)